sobota, 26 maja 2018

Czas kwitnienia orlików i piwonii

   Nigdy nie mogę się doczekać, aż zakwitną te dwa tytułowe kwiaty. Orliki rosną u nas prawie od samego początku, najpierw były barwne, teraz po corocznym wysiewaniu do gleby straciły intensywność kolorów. Dominują niebieskie lub fioletowe i bladoróżowe.






   Gdy tylko przekwitną i uschną, pozrywam je i wysieję wszędzie, gdzie tylko będzie puste miejsce. Może też poproszę sąsiadki, aby pozwoliły mi zebrać nasiona swoich orlików, które mają ładne kolory.

   Piwonie mamy też od dawna, te najpiękniejsze różowe dostałam od sąsiada, który już od kilku lat nie przychodzi na swą kiedyś bardzo zadbaną działkę. 
Jeszcze niedawno były w pąkach...


... a teraz już rozkwitły. 



Choć nie pozwalam mężowi zrywać kwiatów, to jednak zawsze piwonie przynosi do bukietu i od wczoraj trzy stoją w kryształowym wazonie. Dziś mąż zerwał pozostałe i zawiózł na cmentarz z okazji Dnia Matki. 
    Zaczęły też kwitnąć irysy; bardzo podoba mi się ten duży na tle łodyg malutkich irysików, które też już kwitną.


   Według mojego męża te kwiaty poniżej to kaczeńce, a według mnie to śniedek i raczej proszę wierzyć mnie. Cebulki śniedka dawno temu dostałam od sąsiadki, ale nie miałam wtedy pojęcia, że tak się rozrosną i na dodatek ich cebulki znajdą się na głębokości prawie pół metra. Teraz śniedek rośnie w wielu miejscach i trudno się go pozbyć.


Trudno też pozbyć się tataraku, mąż go powycinał, ale przecież jego kłącza też są głęboko pod ziemią i niedługo wybiją na powierzchnię. Gdy jeszcze miałam siłę pracować na działce, wkładałam ręce na pół metra do ziemi i wyciągałam te kłącza. Niestety, teraz już nie jest mi to dane, mogę tylko instruować męża, co i jak ma zrobić.

    
   Na razie jest czysto, ale to tylko kwestia kilku dni, aby znów walczyć z tatarakiem. W kółeczku wzeszedł już dziwaczek peruwiański oraz tygrysówka i  acidantera. Do kwitnienia szykuje się pięciornik i rozwar.

22 komentarze:

  1. Uwielbiam proste piękno kwiatów. Każdy może się nimi cieszyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sandi, kocham orliki, te niewielkie i niepozorne kwiatki.

      Usuń
  2. Moja piwonia już przekwitła. Też nie zrywamy kwiatów do wazonu, w ogrodzie dłużej cieszą oczy. Już naprawdę musi być jak zerwę coś do wazonu. Pozdrawiam Aniu!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lenko, to zadziwiające, że akurat na swoich blogach pisałyśmy komentarze ;) Tzn. ja na Twoim, a Ty na moim.
      Pozwalam mężowi zrywać tylko konwalie i piwonie, szczególnie przed deszczem.
      Pozdrawiam majowo.

      Usuń
  3. Aniu, Twoje orliki i piwonie są cudowne ! Moje orliki wyginęły, być może sama wykopałam przez przypadek...często mi się to zdarza...!
    Aniu, cieszę się że Twoje/moje dziwaczki wykiełkowały ! Już nie mogę się doczekać Twoich zdjęć dziwaczków na blogu !!
    Pozdrawiam serdecznie !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elu, orliki przez lata straciły kolor, a były piękne, niektóre dwukolorowe.
      Nasiona dziwaczka, które mi przysłałaś, wyglądały jak ziarnka pieprzu. Sama jestem ciekawa, jak będą wyglądać po zakwitnięciu i czy żółte będą w nocy "świecić". Na razie są malutkie, więc przyjdzie jeszcze poczekać.
      Serdeczności, droga Elu.

      Usuń
  4. Dla mnie piwonie to najpiękniejsze kwiaty:) Orliki także, zresztą wszystkie kwiaty kocham! U mnie orliki i naparstnice wysiewają się same, ale chyba też zbiorę nasiona i wysieję tam gdzie chciałabym aby rosły:) Kiedyś kupiłam pełne, w różowy kolorze, ale nie ma ich, nie kwitną.
    Aniu, ja także już nie mogę pracować w ogrodzie, ale wbrew zakazom...coś tam dłubię, głównie przy kwiatach. Ech...
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pawanno, kiedyś mieliśmy naparstnice, ale gdzieś przepadły, a szkoda, bo to piękne kwiaty.
      Jeśli nie można się schylić ani przykucnąć, to tragedia dla ogrodnika.
      Życzę miłego tygodnia.

      Usuń
  5. Wow jak tu u ciebie pięknie i kwiaty na zdjęciu u góry i towje kwiaty, cudo , pięknie :-) U mnie niestety w ogródku w tym roku rosną chwasty..
    Będzie robiony daach i nic się nie opaciło robić...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krystyno, wiem, jak wygląda remont, który nie pozwala na jakiekolwiek prace w ogrodzie.

      Usuń
  6. Piwonie to moje ulubione kwiaty, zerwałam kilka z ogrodu od Teściowej i mam teraz w wazonie - cudownie cieszą oczy:D
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agnieszko, nasze piwonie w wazonie już są do wyrzucenia, aż szkoda było je zrywać.
      Pozdrawiam przed gotowaniem obiadu;

      Usuń
  7. Masz na działce szystkie kwiaty , które lubię, piwonie to kwiaty dzieciństwa :-)
    Irysy zawsze lubiłam , bo sa piękne :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krystyno, wg mnie wszystkie kwiaty są piękne. W dzieciństwie najbardziej podobały mi się dalie, ale w tym roku ich nie mamy.

      Usuń
  8. Klik dobry:)
    Kwiatowo! Kwiatowo! Kwiatowo! Czyż może być piękniej?
    Pozdrawim serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. AlEllu, dlatego nie możemy doczekać się wiosny.
      Serdeczności.

      Usuń
  9. Masz przepiękne kwiaty, coś czuję, że też posadziłabym sporo tych orlików, są przepiękne. Kocham kwiaty, też nie pozwalam ścinać. hehe Bardzo przyjemny post. Pozdrawiam, miłego weekendu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agnieszko, orliki są niby skromne i niepozorne, ale za to prześliczne.
      Kwiaty w wazonie stoją dwa-trzy dni, a potem umierają, dlatego lepiej ich nie ścinać.
      Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  10. Cudne te orliki, często je mijam
    na spacerach z psem, dużo u nas różowych.

    A piwonie to osobna bajka:niesamowita, pachnąca,
    tętniąca życiem.

    W ogóle kwiaty to małe cudeńka, osobne wszechświaty. :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. JoAnno, nasze różowe orliki straciły swą intensywność koloru.
      Pamiętam Twój pierwszy komentarz na moim blogu, właśnie był o piwoniach.
      Serdeczności.

      Usuń
  11. cóż za cuda na ogródkuuu <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Domko, może nie tyle cuda, ile ciężka praca.

      Usuń